mijn zoon heeft de achternaam van zijn vader kan ik mijn zoon ook mijn achternaam geven tot zijn 12e? ik ben de enige met gezag en voogdij

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn zoontje is 4 en woont bij mij ik ben nooit getrouwd geweest en zorg nu al 2 jaar alleen voor hem

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Ja ik geloof dat dat kan. Maar of je dan weer terug kunt na zijn 12e weet ik niet. En ik dacht dat de vader daar ook een deel in beslist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, nu nog niet. Daarvoor moet je minstens 5 jaar het gezag over het kind hebben (voor een kind jonger dan 12). Maar een kind kan maar één achternaam tegelijk hebben.

"Na een scheiding of het verbreken van de buitenhuwelijkse samenleving kan het kind de naam krijgen van de ouder die het kind verzorgt en opvoedt. (...)

Degene om wiens naam wordt gevraagd, moet het kind gedurende een bepaalde aaneengesloten periode (onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek) hebben verzorgd en opgevoed. Voor kinderen onder de twaalf jaar is deze periode vijf jaar, voor kinderen boven deze leeftijd drie jaar. Bij een verzoek dat meerdere kinderen betreft, waaronder zich een kind bevindt dat jonger is dan twaalf jaar, is de termijn drie jaar.

Bij de beoordeling van het verzoek staat het belang van het kind voorop.

(...)

Het verzoek om achternaamswijziging moet worden gedaan door de wettelijke vertegenwoordiger(s) van het kind.
(...)
Het verzoek tot wijziging van de achternaam dient middels een aanvraagformulier bij Dienst Justis van het Ministerie van Justitie te ’s-Gravenhage te worden ingediend.

(...)

Als het aanvraagformulier ter zake het verzoek tot achternaamswijziging is ontvangen, gaat een medewerker van Dienst Justis na of het verzoek volledig is. Daarna zal een ambtenaar van de gemeente van de woonplaats van verzoeker een onderzoek instellen in verband met het verzoek tot naamswijziging. De ambtenaar gaat na of de gegevens die zijn ingediend juist zijn. Daarnaast worden de belanghebbenden opgeroepen om te worden gehoord. Nadat alle belanghebbenden zijn gehoord, sturen de instanties die het onderzoek hebben uitgevoerd de gegevens terug naar Dienst Justis.

Beslissing

Nadat alle onderzoeksgegevens zijn ontvangen vindt de eindbeoordeling plaats. Er wordt getoetst of het verzoek wel of niet voor toewijzing in aanmerking komt. Als het verzoek tot achternaamswijziging wordt toegewezen, maakt de Minister van Justitie aan de belanghebbenden het voornemen kenbaar om aan Hare Majesteit de Koningin een voordracht te doen voor het Koninklijk Besluit dat de naamswijziging officieel maakt. Nadat het Koninklijk Besluit is ondertekend, ontvangt de verzoeker enkele weken later een officieel uittreksel van het besluit, waarin alle gegevens staan van de persoon op wie de naamswijziging betrekking heeft. De ambtenaar van de burgerlijke stand zal de naamswijziging als latere vermelding toevoegen aan de geboorteakte. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, een dikke +1
Ben er zelf ook mee bezig en binnen 1 maand heb ik de naamsverandering rond. Dan heeft alles bij elkaar wel ca. 9 maanden geduurd en ruim 1000 euro gekost.
Wat ik weet van een collega die hetzelfde wou doen is

Ze moest eerst wettelijk bewijzen hebben dat ze al 5 jaar lang alleen de zorg draagt, vader moest toestemming geven en het kost meen ik rond de 500 á 600 euro.
Je kan altijd even informatie inwinnen bij de gemeente.